Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pandémia a psychika

Súčasná situácia vo svete je pre naše duševné zdravie veľkou záťažou. Psychika a psychohygiena počas pandémie je téma, ktorou by sme sa mali zaoberať. O tom sme sa už stihli presvedčiť. Covid nám priniesol veľa rôznych problémov, nie len ten zdravotný. Byť v izolácií, mať online vyučovanie a obmedzený spoločenský kontakt si vyžiadalo svoju daň. Hlavne, keď sme do tejto situácie prišli nepripravení a nevieme sa v nej stále zorientovať. 

Problémom môže byť aj to, s kým sa v domácnosti nachádzame, ako zvládame byť sami so svojimi myšlienkami a zadeliť si produktívne čas. Ale v prvom rade je dôležité byť k sebe láskavý. Nachádzame sa v ťažkej situácii, je normálne, že náš výkon a psychický stav nie sú v úplnom poriadku. V prvom rade je dôležité položiť si otázku, čo nás trápi. Pochopiť sám seba si vyžaduje svoj čas a trochu práce. Na prvý pohľad nemusí byť jasné v čom je problém. Za nízkou produktivitou sa môže skrývať napr. nedostatok komunikácie s priateľmi, ktorí vás vždy podporili.

Je dôležité klásť si správne otázky, venovať svojim pocitom kúsok zo svojho času.

Psychika a psychohygiena počas pandémie

Pohyb

Rozhýbať svoje telo nemá vplyv iba na výzor. Cvičenie je často odporúčané ako spôsob prečistenia si hlavy, uvoľnenie stresu. Taktiež to dodá energiu na celý deň a príjemný pocit, že sme niečo spravili pre svoje zdravie.

Systém

Počas prvej vlny pandémie som nebola schopná zorganizovať sa v domácich podmienkach a mať systém v učení. A práve to je veľmi dôležité. Pomáha napr. spísať si veci, ktoré je potrebné spraviť počas dňa. Z vlastnej skúsenosti viem, že na to treba ísť pomaly. Ak si idete urobiť takýto zoznam povinností prvý krát, odporúčam napísať si iba tak tri/štyri veci, ktoré chcete za deň spraviť. Zoznam by mal byť splniteľný a nie až tak náročný. Nejde o to sa zodrať v jeden deň a potom nerobiť nič. Ide skôr o pomalé tvorenie nového zvyku. Preto to na začiatok môžu byť veci, ktoré spravíte ľavou zadnou. Dôležitejšie je udržiavať zoznam na každý deň a potom môžete pridávať na náročnosti.

Poriadok

Ďalšia vec, ktorá dobre vplýva na psychiku je uprataná izba, v ktorej trávime celý deň. Vyzerá to ako bezvýznamná vec, ale v skutočnosti môže mať na nás silný účinok. Neporiadok nás znervózňuje a je to vizitkou toho, aký poriadok máme v hlave. V neporiadku sa dlhšie hľadajú veci, na stole nie je miesto na momentálnu prácu a všade je prach. Toto nie je opis priestoru človeka, ktorý má svoj život pod kontrolou. Je jednoduchšie začať riešiť poriadok vo svojej hlave keď už máme poriadok okolo seba. O to viac v momentálnej situácii, kedy sme v tom priestore skoro celý deň.

Priatelia

Tráviť čas s priateľmi sa teraz nedá naplno. Mojou náhradou za niektoré stretnutia sa stali videohovory. Je to dobrý spôsob ako sa s niekým spojiť. Vidíte sa navzájom a dodáva to aspoň trochu pocit, že ste spolu. Je dôležité udržiavať kontakty s priateľmi aj keby to malo byť iba online formou. Oni sú tou oporou, ktorú potrebujeme. Je príjemné vyrozprávať a posťažovať sa niekomu, komu dôverujeme. Človek je spoločenský tvor, bez kontaktu s ľuďmi sa zapiera jeho prirodzená povaha.

Knihy

Čítanie kníh- viem, že to nie je vhodná aktivita pre každého, ale určite stojí za spomenutie. Sústrediť sa na čítanie nie je jednoduché, hlavne vekom a množstvom povinností, knihy u ľudí upadajú do zabudnutia. Je ťažšie si na nenájsť čas a celkovo náladu. Teraz je podľa mňa vhodná chvíľa si k nim znova nájsť cestu. Pri čítaní sa sústredíme na daný príbeh a realita je na chvíľu v úzadí. Príbehy sú veľkou inšpiráciu a môžu nás motivovať v rôznych smeroch. Taktiež získať nové informácie, v niečom zdokonaliť svoje vedomosti.

umenie

Samozrejme za veľmi dôležité považujem celkovo mať vo svojom živote kúsok umenia. Pozeranie filmov, počúvanie hudby, tancovanie, kreslenie, vyrábanie, hranie na hudobný nástroj…dá sa vybrať toľko krásnych vecí, ktoré vám môžu zlepšiť deň.

Iná pomoc

Som si vedomá toho, že tieto rady nemusia zabrať. Hlavne v prípade, keď si prechádzate ťažkým životným obdobím. S duševným zdravím si niekedy nevieme poradiť sami a je potrebná aj iná pomoc. Podpora rodiny a priateľov je dôležitá, ale nie vždy je možná. Zároveň nie všetko sa dá povedať blízkym. Ak hľadáte niekoho, komu sa chcete vyrozprávať, odporúčam vyskúšať IPčko. Je to internetová linka dôvery pre mladých. Dá sa s nimi komunikovať cez email alebo správami. Je to anonymné a všetko to sú špeciálne vyškolení psychológovia, ktorí sú ochotní pomôcť. Ich služby sú zadarmo a rýchlo dostupné.

Dúfam, že vám moje rady pomôžu, alebo vás nasmerujú k ľahšiemu pochopeniu, čo znamená psychika a psychohygiena počas pandémie.

Pridať komentár